Fluo hesje en fietsen: dé slimste combinatie

22/09/2017 door Cindy Verbraecken in de categorie Zichtbaarheid

In 2016 geraakten in ons land 9.604 fietsers betrokken bij een verkeersongeval. Verzekeraar Fidea zet zich in om fietsen veiliger te maken; want elk ongeval is er een te veel. De #safecycling campagne zet in op 6 principes die de verkeersveiligheid flink verhogen.

49 doden, bijna 1.000 ernstig gewonden en meer dan 8.000 licht gewonden: dat is de trieste jaarbalans van het aantal Belgische fietsers dat aangereden en/of lelijk ten val kwam in ons verkeer. Harde cijfers die flink teruggedrongen zouden kunnen worden, mochten we met z’n allen op de weg meer aandacht aan elkaar schenken. De #safecycling preventiecampagne van verzekeraar Fidea steunt op 6 principes die de veiligheid van fietsers drastisch verhogen. Het volgen en naleven van de verkeersregels, alsook wederzijds respect voor medeweggebruikers zouden basisprincipes moeten zijn voor élke deelnemer aan het verkeer.

Daarnaast is het ook ontzettend belangrijk om uw aandacht op de weg te behouden: ga dus tijdens het fietsen niet zitten morrelen aan uw smartphone, draagbare muziekspeler of fietscomputer, maar hou de aandacht onverdeeld op wat er allemaal op de weg gebeurd: zowel dichtbij als in de verte. Fietsers verhogen ook hun veiligheid door zich optimaal te beschermen. Een valhelm is zowat een minimum, ongeacht uw leeftijd, hoofdomtrek of haarstijl. Een vijfde pijler is ervaring: het spreekt voor zich dat jonge fietsers gevaren minder goed kunnen inschatten, alsook meer risico’s nemen dan ervaren rijders. Daar dienen ouders – en vooral de medegebruikers zich altijd van bewust te zijn.  

Laat u zien in het verkeer

Fluo op de fiets dragen is niet cool? Vreemd, want kinderen worden doorgaans wél uitgedost met een opvallend hesje. Maar als tiener, student en volwassene verleren we die goede gewoonte. Nochtans is zichtbaarheid bij fietsers - als 6de en laatste pijler - absoluut cruciaal voor een verhoogde verkeersveiligheid. Wie als fietser donkere kledij draagt, wordt bij valavond of ’s nachts pas op een afstand van 20 meter door automobilisten opgemerkt. Die afstand is simpelweg te kort om veilig te kunnen stoppen, en verkleint bovendien nog meer naargelang de omstandigheden: regen, mist, weinig straatverlichting.

Wie een fluo hesje draagt, wordt al opgemerkt vanaf een afstand van 120 meter. En ook overdag maakt de fietser in fluo duidelijk het verschil tussen wel of niet gezien worden. Geen fan van fluorescerende kledij? Er zijn nog andere opties om u zichtbaarder te maken: extra fietsverlichting bovenop de reglementaire lichten, fluo strips rond armen of benen, apps die uw smartphone oplichten, gadgets en lampjes voor uw (gekleurde) rugzak, enzovoorts.

Actuele noodzaak

Vandaag is het verkeer een complexe wirwar. Daarom is zichtbaarheid belangrijker dan ooit. De fietser is immers nog nooit zo divers geweest. Er zijn ouders met bakfietsen, amateurwielrenners op zondag, jongeren die fietsen met oortjes, senioren met (snelle) elektrische fietsen tot en met de ervaren crosser of renner. Verschillende fietsers, met diverse leeftijden, ervaring en rollend materieel delen samen de weg. Voeg daar een heterogene groep automobilisten aan toe, die vaak afgeleid worden door hun smartphone, gps en radio, en er ontstaan potentieel gevaarlijke situaties. Als fietser bent u bovendien uiterst kwetsbaar in het verkeer tegenover auto’s, bussen en vrachtwagens. Oogcontact met chauffeurs maken, is belangrijk. Maar ook gezond verstand, want veilig fietsen begint bij uzelf.

Aan het stuur van uw eigen veiligheid

Fidea pleit ervoor om zelf aan het stuur te zitten van uw verkeersveiligheid. En dat begint bij een optimale zichtbaarheid. Bovendien vindt de verzekeraar ‘zwakke weggebruiker’ een voorbijgestreefd begrip. Een fietser kan mits de nodige ervaring, behendigheid en kennis van het verkeersreglement sneller reageren dan een vrachtwagenbestuurder of chauffeur.

Fidea vraagt zich ook luidop af waarom een fluohesje op de fiets niet als standaarduitrusting beschouwd kan worden? Waarom die kans laten liggen als daarmee het aantal ongevallen met fietsers drastisch teruggeschroefd kan worden?