Fietsen in de winter? Met deze tips blijf je rechtop!

15/01/2018 door admin in de categorie Bescherming

In de herfst en winter is het soms glijden en glibberen over het fietspad. Dat gaat niet altijd zonder valpartijen.
Wat doen we fout en vooral: hoe kunnen we beter doen en een uitglijder vermijden! #safecycling

  1. We zetten het zadel te hoog

    Dat is niet alleen lastig voor het op- en afstappen, maar als je plotseling moet remmen of op glad wegdek terechtkomt, is het ook handig dat je met je voeten direct bij de grond kunt. Zet het zadel daarom wat lager. Je zult zien dat je je zekerder voelt op je tweewieler omdat je kunt rekenen op je benen als  ‘back-up’.  

  2. Je fietsbanden zijn te hard

    Laat wat lucht uit je banden lopen. Daardoor wordt het bandoppervlak op het wegdek groter en dat zorgt voor meer grip. Fiets je veel? Schaf dan fietswinterbanden aan. Bij lagere temperaturen blijft de rubbersamenstelling van winterbanden soepel en behoudt de band een goede grip. Winterbanden hebben een speciaal loopvlak dat bij koude en gladheid voor een beter wegcontact zorgt. Check ook of het profiel van je banden nog voldoende diep is en controleer of er geen steentjes tussen zitten.

  3. We fietsen in een (te) lichte versnelling

    Kies juist voor een zware versnelling! Door zwaar en rustig te trappen blijft het aangedreven wiel stabiel. Dat geldt ook voor je elektrische fiets: zet niet de maximale ondersteuning aan. Daardoor raak je de controle over je trapkracht kwijt en verlies je feeling met het wegdek.

  4. Kies voor een ander spoor, dat van jou!

    Het is makkelijker om de weg te volgen in het spoor van de vorige fietser(s). Toch kan zo’n spoor van platgereden herfstbladeren of sneeuw verraderlijk glad zijn. Fiets door de verse sneeuw, dat is stroever en vriest minder snel op. Pas op met de randen van het fietspad of de weg. Daar hopen sneeuw en ijs zich op en kunnen opvriezen. Bovendien zit er vaak een stoeprand onder.

  5. We gaan te langzaam

    Als je langzaam fietst, kun je nooit hard vallen. Wel… neen, niet echt.
    Hoe langzamer je fietst, hoe minder stabiel je bent. Dat is fysica. Ook al hoef je niet als een Telenet Fidea Lions-crosser over het fietspad te sprinten. Zeker met een (voorwiel aangedreven) elektrische fiets bestaat de kans dat je voorwiel dan gaat slippen en wegtrekken. Advies: pas je snelheid aan de weersomstandigheden aan, maar hou een constante snelheid aan en… draag een helm om je hoofd te beschermen.

  6. Versleten remmen

    Als het glad of nat is op de weg, wees dan voorzichtig met het gebruik van je voorste rem, zeker in een bocht. Het gevaar is dat je slipt en uit balans raakt is groot. Of erger: je achterwiel komt omhoog en je maakt een koprol over het stuur. Nader je een bocht, verminder dan vóór de bocht geleidelijk je snelheid en rem niet in de bocht. Het kan sowieso geen kwaad je remmen regelmatig te controleren. De blokjes kunnen versleten zijn en dan duurt het langer voor je stilstaat. Vertrouw je het niet helemaal? Ga dan naar een fietsenwinkel in je buurt en laat je remmen nakijken. Een regelmatige check-up van je fiets is overigens op elk moment van het jaar aan te raden.

  7. We steken een tandje bij…

    Maar vaak op het verkeerde moment, zoals in een bocht (daar is ‘ie weer). Bijtrappen in een bocht doe je niet als het glad is.

  8. We zijn overmoedig met op- en afstappen

    Veel ongelukken gebeuren door ondoordacht op- en afstappen. Zorg dat je helemaal stilstaat voordat je afstapt en vermijd schoenen met een gladde zool. Heb je een elektrische fiets? Neem dan geen aanloopje met de ondersteuning aan: de fiets gaat er vandoor en jij glibbert er hulpeloos achteraan. Dat wordt een geweldig filmpje op YouTube, maar daarmee is alles gezegd.

  9. We hebben de verkeerde uitrusting

    Of helemaal geen uitrusting. Een zonnebril en een paar handschoenen zijn echt geen overbodige luxe. Verkleumde handen maken het lastig om te remmen en bij koude of een felle wind kunnen vochtige ogen je zicht behoorlijk belemmeren. Met reflecterende kledij val je al van ver op, waar je ook andere weggebruikers een dienst mee bewijst.

(Bron : het preventieteam van Fidea en www.anwb.nl  en www.fietsersbond.be )